نقش شبکه های اجتماعی در کسب و کارها

نقش شبکه های اجتماعی در کسب و کارها

21 فروردین 1400

امروزه شاهد حضور جمع وسیعی از کاربران گوشی‌های هوشمند در شبکه‌های اجتماعی هستیم. این امر تا جایی پیش رفته است که بسیاری از صاحبان مشاغل و مدیران شرکت ها با استفاده از حضور گسترده کاربران، سعی در معرفی محصولات و خدمات خود دارند تا از طریق این شبکه ها کسب و کار خود را رشد دهند.


طبق آخرین گزارشات، در آینده ی نه چندان دور تعداد افرادی که در شبکه های اجتماعی عضو هستند به بیش از 3 میلیارد نفر خواهد رسید.


بنابراین کسب و کارها برای بقای خود مجبور به اصلاح یا حتی تغییر استراتژی‌های تبلیغاتی خود هستند.


در ادامه برخی از شبکه های اجتماعی محبوب که کاربر زیادی دارند را مورد بررسی قرار میدهیم.


فیسبوک


فیس بوک با بیش از ۵۹ میلیون کاربر، بزرگ‌ترین ترکیب جمعیتی را در میان همه شبکه‌های اجتماعی تشکیل داده است. با ظهور شبکه‌های اجتماعی، هدف قرار دادن مشتریان بالقوه، آسان‌تر از گذشته شده است. فیس‌بوک یکی از پر نقش‌ترین شبکه های اجتماعی در کسب و کارها می‌باشد. از طریق آن می‌‌توانید به مشتریان بالقوه تان در سراسر جهان متصل شوید. از جنبه تبلیغاتی نیز به آسان‌ترین شکل ممکن، قابل مدیریت است و به شما این امکان را می‌دهد تا به بهترین شکل، هدف گیری کنید. این شبکه اجتماعی یک شبکه‌ های اجتماعی قدیمی است. فیس ‌بوک در خارج از ایران بسیار محبوب است و حتی میان ‌سالان نیز از کاربران فعال آن به ‌حساب می‌آیند؛ اما در ایران قضیه فرق دارد. فیس ‌بوک در ایران به علت فیلترینگ چندان محبوب نیست. خیلی از کاربران ایرانی به استفاده از این شبکه تمایلی نشان نمی ‌دهند. با این ‌وجود، از تأثیر این شبکه اجتماعی کهنه‌ کار نباید غافل شد.


توییتر


ارزش توییتر در این است که مطالب‌تان به سرعت منتشر می‌شوند. هر چه آدم‌های بیشتری مطالب تان را به اشتراک بگذارند، به دنبال کنندگان بیشتری دست خواهید یافت. هشتگ‌ها تغییر بزرگی در حرکت و انتشار مطالب‌تان به وجود آورده اند. بنابراین به روند روز دقت کنید و هشتگ‌های مرتبط با مطالب روز ایجاد کنید. همچنین می‌توانیم مطالب آدم های معروفی را که دنبال کنندگان زیادی دارند، ری توییت کنیم تا بیشتر در معرض دید دنبال کنندگان شان قرار بگیریم. حتی وب ‌سایت‌ های خبری و رسانه ای هم در بعضی مواقع از توئیتر عقب می ‌مانند.کاربران برای اطلاع از اخبار جدید و لحظه ‌به ‌لحظه رویداد ها از شبکه توئیتر استفاده می‌کنند. اطلاع ‌رسانی توئیتر بحث‌ های سیاسی و رویداد های مهم ورزشی را پوشش می ‌دهد.


یوتیوب


یوتیوب دومین موتور جست وجوگر بزرگ دنیا و متعلق به گوگل است. بنابراین، وقتی در مورد بهینه سازی موتور جست وجو صحبت می کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که در نتایج جست وجوها، معمولا ویدئوها در جایگاه بالاتری از سایر وبگاه ها قرار می گیرند.


اینستاگرام


روش کار اینستاگرام مبتنی بر اشتراک‌گذاری عکس و ویدئوهای کوتاه است. اینستاگرام، شبکه ای ساده و تأثیرگذار است که می‌ تواند اهداف، خدمات، محصولات و پیام کسب ‌و کار شما را به گوش دیگران برساند. اینستاگرام، در ایران شبکه ای محبوب است و کسب ‌و کار های کوچک و بزرگ در فروش محصولات و معرفی نام تجاری خود از این شبکه کمک می‌گیرند. از این برنامه محبوب اشتراک گذاری عکس ها در رویدادهای خاص و نمایشگاه های بازرگانی استفاده می کنند. هرگاه میزبان رویدادی باشیم، شرکت کنندگان را از طرق مختلف تشویق می کنیم تا با استفاده از هشتگ آن رویداد خاص، عکس هایی را که از آنجا گرفته اند، در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. همچنین برای آنهایی که در این طرح شرکت کرده اند، جوایز و طرح های تشویقی در نظر می گیریم.


تلگرام


بسیاری از کاربران ایرانی از تلگرام استفاده می‌کنند. تلگرام برای مردم شبکه ای محبوب است. کار با تلگرام و ابزار هایش از دیگر شبکه‌ های اجتماعی آسان ‌تر است.


 


یکی دیگر از مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی در کسب و کارها که مهمترین مزیت هم محسوب میشود، کاهش هزینه های بازاریابی است. در شبکه های اجتماعی از بودجه های سنگین تبلیغاتی و برندینگ از طریق رسانه های جمعی و چاپی خبری نخواهد بود. استفاده از شبکه های اجتماعی این امکان را برای کسب و کارها فراهم می کند که بتوانند به اطلاعات ارزشمندی از مخاطبان و بازدیدکنندگان خود دست یافته و آنها را آنالیز و بررسی کنند.


 


ممنون از این که مطالعه کردید.