ویروس های کامپیوتری و نحوه مقابله با آن ها

ویروس های کامپیوتری و نحوه مقابله با آن ها

14 شهریور 1400

قطعا شما نام ویروس های کامپیوتری را شنیده اید یا حتی این ویروس ها وارد سیستم شما شده اند و سبب ایجاد خرابی در سیستم شما گردیده اند . ما در این مقاله به این ویروس ها پرداخته و راه های مقابله با آن ها را به شما آموزش می دهیم .

ویروس کامپیوتری چیست؟

این ویروس ها برنامه های مخربی هستند که از طریق ایمیل یا فلش به کامپیوتر شما وارد شده و اثرات مخربی را بر جای می گذارند . توحه داشته باشید ویروس ها بدون اطلاع کاربر وارد دستگاه می شوند ، پس شما در زمینه انتقال اطلاعات مخصوصا با فلش ها باید بسیار با احتیاط عمل کنید . عملکرد این ویروس ها هم این گونه است که بعد از ورود به سیستم به یکی از نرم افزارها می چسبند و هنگامی که نرم افزار شروع به کار می کند ، ویروس هم فعال شده و به سیستم آسیب وارد می کند .

کرم های کامپیوتری

کرم های کامپیوتری هم برنامه های مخربی هستند با این تفاوت که مانند ویروس ها به برنامه های دیگر نمی چسبند بلکه خودشان به صورت مستقل عمل می کنند . آن ها پهنای باند را اشغال کرده و سرعت شبکه های اینترنتی را به صورت چشمگیری کاهش می دهند . از ویژگی های مشترک کرم ها و ویروس ها کپی هایی است که این برنامه ها از خود می گیرند و در هر حفره ای منتشر می کنند .

روش های مقابله با ویروس ها و کرم های کامپیوتری

متداول ترین روش برای از بین بردن این برنامه ها نصب آنتی ویروس می باشد . آنتی ویروس ها سیستم شما را جست و جو کرده و برنامه ها یا فایل هایی را که مشکوک باشند شناسایی می کنند و آن ها را از سیستم پاک می کنند . شاید نکته ای که خیلی ها آن را فراموش می کنند بروزرسانی آنتی ویروس می باشد . شما نه تنها باید در سیستم خودتان آنتی ویروس داشته باشید بلکه باید برای تضمین امنیت دستگاهتان آن را بروزرسانی کنید تا عملکرد بهتری را از خود نشان دهد .

 مقابله با ویروس ها از طریق نرم افزار فایروال

این نرم افزار توسط شرکت ماکروسافت ساخته شده که روی فایل هایی که به سیستم شما وارد می شوند محدودیت هایی را اعمال می کند . فایروال روی سیستم عامل ویندوز وجود دارد و شما می توانید با فعال کردن آن امنیت دستگاه خود را بالا ببرید .