آنالیتیکس گوگل چیست و چرا برای کسب‌وکار مهم است؟

آنالیتیکس گوگل چیست و چرا برای کسب‌وکار مهم است؟

4 اسفند 1399

در بخش اول (که به علت معرفی شدن کمی طولانی‌تر از معمول خواهد بود)، قصد داریم معرفی مختصری را به Analytics گوگل ارائه کرده و چندین مفهوم اساسی را در مورد این ابزار بیان کنیم، از جمله:

Google Analytics چیست و چرا  برای کسب‌وکار شما مهم است؟

گوگل Analytics یک ابزار تجزیه و تحلیل رایگان وب است که توسط گوگل پیشنهاد شده‌است تا به شما کمک کند ترافیک وب سایت خود را آنالیز کنید.

با اینکه "تجزیه و تحلیل وب" شبیه به یک منطقه بسیار کوچک از حضور مجازی شما به نظر می‌رسد، اما معانی تجزیه و تحلیل گوگل در حقیقت بسیار زیاد هستند.

این به این دلیل است که برای اغلب شرکت‌ها، وب سایت شما به عنوان مرکزی برای تمام ترافیک دیجیتال شما عمل می‌کند. اگر فعالیت‌های بازاریابی مانند تبلیغات جستجو و تبلیغات وب سایت‌های ارتباط جمعی را اجرا می‌کنید، احتمالا کاربران شما به احتمال زیاد از وب سایت شما در طول سفر بازدید خواهند کرد.

با توجه به اینکه وب سایت شما مرکز اصلی حضور دیجیتال شما است، وب سایت شما بهترین راه برای ارائه دیدگاه جامع درباره اثربخشی تمام فعالیت‌هایی است که برای تبلیغ محصول / خدمات تان به صورت آنلاین در حال اجرا هستید. گوگل Analytics ابزار رایگان است که می‌تواند به شما در پی‌گیری اثربخشی بازاریابی دیجیتال کمک کند.

به همین دلیل است که بیش از ۵۰ میلیون وب سایت در سراسر جهان از Google Analytics استفاده می‌کنند. اگر از آن استفاده نمی‌کنید، حالا باید از آن استفاده کنید.

گوگل Analytics چگونه کار می‌کند؟

به بیان ساده، Google Analytics چند خط از کد ردیابی را در کد وب سایت شما قرار می‌دهد. این کد فعالیت‌های مختلف کاربران خود را هنگامی که از وب سایت شما دیدن می‌کنند را همراه با ویژگی‌های (مانند سن، جنسیت، علایق)آن کاربران ثبت می‌کند. سپس تمام اطلاعات مربوط به سرور گوگل (Google Analytics)را زمانی که کاربر از وب سایت شما خارج می‌شود ارسال می‌کند.

سپس، Google Analytics داده‌های جمع‌آوری‌شده از وب سایت شما را به روش‌های مختلف جمع‌آوری می‌کند، که در درجه اول به چهار سطح می‌رسد:

سطح کاربر (مربوط به اقدامات هر کاربر)

سطح نشست (هر بازدید فردی)

سطح بازدید صفحه (هر صفحه شخصی بازدید)

سطح رویداد (دکمه کلیک، نمایش ویدیو، و غیره)  

تفاوت بین معیارها و ابعاد در تجزیه و تحلیل گوگل چیست؟

روشی که من در مورد تفاوت بین معیارها و ابعاد فکر می‌کنم این است که معیارهایی که گوگل در مورد رفتار کاربر در وب سایت شما جمع‌آوری می‌کند، و ابعاد روش‌های مختلفی هستند که شما می‌توانید آن اعداد را براساس سوالات تجاری که سعی دارید پاسخ دهید ببینید.

به عنوان مثال، دانستن مقدار کلی افرادی که از وب سایت شما دیدن می‌کنند، برای کسب‌وکار شما مفید نیست. از طرف دیگر، دانستن اینکه چه تعداد از مردم از وب سایت شما دیدن می‌کنند، بسیار مفید است که بفهمید مخاطبین اصلی شما در اینترنت چه کسانی هستند. برای مثال ممکن است بفهمید که ۸۰ درصد از بازدیدکنندگان شما زنان بین ۲۵ تا ۳۵ نفر در شهرهای ساحلی هستند (گیلان،مازندران، کیش و قشم)- این اطلاعات بسیار مفید و قابل‌اجرا درباره اینکه چه کسی باید با بازاریابی دیجیتال شما مورد هدف قرار گیرد، می‌باشد.

در این مثال، تعداد خام بازدیدها مشخص است و سن و جنسیت ابعادی هستند که شما آن معیار را تقسیم‌بندی می‌کنید.

اساسا، تجزیه و تحلیل داده‌ها معیارهای برش را براساس سوالات کسب‌وکار که سعی دارید پاسخ دهید را تقسیم بندی می‌کند. 

چه نوع اطلاعاتی در Google Analytics موجود هستند و چه کاری می‌توانید با آن‌ها انجام دهید؟

دو نوع داده وجود دارد که شما می‌توانید در Google Analytics جمع‌آوری کنید:

اطلاعات کسب هویت کاربر: اطلاعاتی در مورد کاربران خود قبل از بازدید از وب سایت شما.

داده‌های رفتار کاربر: اطلاعات درباره کاربران زمانی که به وب سایت شما مراجعه می‌کنند. 

(۱)اطلاعات کسب هویت کاربر

قبل از این که کاربران وب سایت شما را بازدید کنند: شما می‌توانید قبل از اینکه به وب سایت شما مراجعه کنند، اطلاعات جمعیتی درباره کاربری تان را داشته باشید (به عنوان مثال سن، جنسیت، و علایق). همچنین می‌توانید اطلاعاتی در مورد این که از کجا می‌آیند، چه از فیس بوک، وب سایت‌های دیگر، و یا گوگل جستجو کنید. ما این اطلاعات را "داده‌های کسب" کاربر می‌نامیم، زیرا آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا بفهمید که کدام گروه کاربر و کدام کانال‌ها را هدف قرار می‌دهید.

این ویژگی‌ها از بازدید کنندگان وب شما، مانند آنچه که در آن شبکه‌های رسانه‌ای مکرر و اطلاعات جمعیتی شان، برای خود کاربران حقیقی هستند. شما واقعا نمی‌توانید این ویژگی‌ها را تغییر دهید.

خوشبختانه، اینترنت بسیار بزرگ است، بنابراین حتی اگر شما نمی‌توانید این ویژگی‌های درونی بازدیدکنندگان خود را تغییر دهید، می‌توانید گروه‌های کاربری ویژه‌ای را در اینترنت انتخاب کنید که دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌خواهید هدف قرار دهید. شما می‌توانید با اجرای تبلیغات هدفمند از طریق Facebook، گوگل و دیگر سیستم‌عامل‌های تبلیغات بیشتر، آن‌ها را جذب کنید. اطلاعات کسب کاربری شما می‌تواند به عنوان قطب راهنما برای هدایت استراتژی بازاریابی دیجیتالی شما بکار برود.

(۲)داده‌های رفتار کاربر

گروه دوم داده‌ها، داده‌های "رفتار کاربر" هستند، که در طول یک مراجعه کاربر در وب سایت شما جمع‌آوری می‌شوند.

 داده‌های "رفتار کاربر" عبارتند از:

چه مدت یک کاربر در وب سایت شما می‌ماند

اولین و آخرین صفحه وب سایت تان چه هستند؟

شایع‌ترین " مسیری که از طریق آن از طریق وب سایت شما عبور می‌کنند

حالا برخلاف داده‌های "کسب" کاربر، داده‌های "رفتار کاربر" می‌تواند به راحتی با تغییراتی که شما در وب سایت خود ایجاد می‌کنید، تغییر کند. کلید در اینجا استفاده از تحلیل‌های مختلف برای شناسایی صفحاتی است که در آن کاربران شما " گیر" می‌افتند. پس می‌توانید تجربه کاربر خود را در این صفحات مشکل هموار کنید تا کاربران بتوانند بصورت یکپارچه به سمت تبدیل مشتریان با کم‌ترین اصطکاک حرکت کنند.

 "رفتار کاربر" می‌تواند به عنوان راهنما برای شما به عنوان راهنما برای بهبود وب سایت شما عمل کند تا کاربران شما تبدیل به مشتری شوند. چه به معنای ایجاد یک خرید در وب سایت شما، و یا ثبت‌نام برای خبرنامه باشند.