دیتا چیست؟

دیتا چیست؟

8 شهریور 1400

دیتا را می توان مجموعه ای از داده ها ،اسناد و اطلاعات دانست . در رایانه دیتا شامل اعداد و علائمی می باشد که زمینه فهم مشترک انسان و رایانه را فراهم می کند . ذخیره سازی دیتا در کامپیوتر در غالب صفر و یک می باشد .

در چند سال اخیر به علت پیشرفت فناوری های کامپیوتری میزان تولید دیتا بسیار افزایش یافته است . از دلایل دیگر پیشرفت دیتا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1.افزایش توانایی در پردازش داده ها : سیستم های امروزی می توانند به راحتی داده ها را ذخیره و پردازش کنند . به همین دلیل تبدیل دیتای قدیمی به دیجیتال بسیار آسان می گردد .

2.هزینه پایین ذخیره سازی دیتا :

در گذشته ذخیره سازی دیتا به صورت دیجیتال با مشکل مواجه می شد زیرا تکنولوژی آن فراگیر نبود و این کار هم به هزینه زیادی نیاز داشت . ولی امروزه ذخیره دیجیتال دیتا بسیار آسان شده که علت آن هم پیشرفت فناوری و همه گیری آن است .

3.دسترسی به فناوری ارتباطات سریع و ارزان :

امروزه به علت پیشرفت سرعت  اینترنت و دسترسی آن به همه مردم ارسال دیتا بسیار سریع شده و فرستادن آن ساده تر گردیده است . همچنین می توان با استفاده از اینترنت هر چیزی را به هرجای دنیا که می خواهید ارسال کنید .

بیگ دیتا :

بیگ دیتا حجم بزرگی از اطلاعات است . بیگ دیتا بیشتر به کار شرکت های بزرگ دنیا می آید . این شرکت ها برای فروش محصولات خود اطلاعات کاربران را مورد بررسی قرار می دهند . برای مثال فیسبوک سالانه بخشی از اطلاعات کاربران خود را به صورت بیگ دیتا استخراج کرده و آن را در اختیار شرکت هایی مانند آمازون قرار می دهد . در واقع فیسبوک این اطلاعات را می فروشد . مزیت بیگ دیتا هم برای شرکتی که آن را می خرد این است که علایق مشتریان خود در دست دارد و با توجه به آن به کاربران تبلیغ ارسال می کند .