دیباگ چیست؟

دیباگ چیست؟

30 شهریور 1400

یکی از مهم ترین مباحث موجود در برنامه نویسی دیباگ کردن است . این اصطلاح به دهه 1940 میلادی باز می گردد . یک برنامه نویس به نام گریس هابر وقتی داشت برنامه نویسی می کرد ، متوجه اختلال در کامپیوترش شد و وقتی هم که کامپیوتر خود را چک کرد ، حشره ای را دید و آن را از کامپیوترش بیرون آورد . در واقع حشره سبب شده بود که کامپیوتر هابر نتواند به خوبی کار کند . او با الهام گرفن از کلمه حشره که باگ نام دارد کلمه دیباگ را ایجاد کرد . دیباگ به معنی از بین بردن حشرات است .


در برنامه نویسی دیباگ یکی از مهم ترین مراحل انجام پروژه است . در برنامه نویسی قطعا اشکالاتی در کدها وجود دارد و امکان ندارد که یک برنامه نویس بدون وجود ایراد کدهایش را تمام کند . اشکالاتی که پیش می آیند سبب می شود تا در کار ایراداتی ایجاد شود برای مثال اگر در کدنویسی یک سایت مشکلی وجود داشته باشد ، ظاهر سایت به هم می خورد . بنایراین برای از بین بردن این ایرادات فرایند دیباگ را انجام می دهند . دیباگ فرایندی است که در آن برنامه نویسان مشکلات کدها را شناسایی کرده و از بین می برند .


باگ ها یا خطاها به سه دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از :


1.خطاهای Syntax : این خطا به نحوه کنار هم قرار گرفتن کلمات بستگی دارد . در واقع خطای Syntax به برنامه نویس می گوید که جای یک یا چند کلمه را اشتباه نوشته است . هر زبانی Syntax  مخصوص خودش را دارد که مانند یک قاعده عمل می کند .


1.خطای semantics یا معنایی : این خطا به مفهوم یک عبارت اشاره دارد . شاید کدهای شما مشکلی نداشته باشند اما کدی که شما نوشته اید مفهوم درست را به کامپیوتر نرسانده است ، بنابراین اگر جمله شما از لحاظ دستوری مناسب باشد ولی مفهوم درستی نداشته باشد ، کسی هم آن را نمی فهمد .


3.خطاهای منطقی : این خطاها مهم ترین خطاها هستند که به منطق زبان برنامه نویسی مربوط می شوند و پیدا کردن و از بین بردن آن ها چند روز یا حتی چند هفته به طول می انجامد . پیدا کرد ین باگ ها بسیار دشوار است و البته از بین بردن آن ها هم نیازمند تجربه و تخصص می باشد .


 


زبان های برنامه نویسی همه قواعدی دارند که همه این قواعد باید رعایت شوند پس اگر شما می خواهید تا پروژه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید ، باید تمام این قواعد را رعایت کنید . همچنین هر چه زبان برنامه نویسی مد نظر خود را بهتر بلد باشید مرحله دیباگ هم برای شما آسان تر خواهد بود .