زبان برنامه نویسی scala

زبان برنامه نویسی scala

20 تیر 1400

اسکالا یکی از زبان ‌های برنامه‌ نویسی دشوار برای یادگیریست ولی چنانچه کسی بتواند این زبان را با همه سختی هایش فرا بگیرد ، مسلماً ارزشش را خواهد داشت. با استفاده از زبان اسکالا با تعداد خط های کد کمتر می ‌توان به همان نتیجه ‌ای رسید و برنامه ‌نویسان جاوا در چندین خط کد می‌رسند . اسکالا یک زبان شی گراست که در سال 2003 به دنیا معرفی شد و همچنان روز به روز بر محبوبیت این زبان افزوده میشود و توسط اداره ها و شرکت های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی می‌توان گفت که هدف از ساخت اسکالا طراحی جاوا به صورت بهینه‌ تر بوده و این زبان در JVM (ماشین مجازی جاوا) اجرا می گردد. به غیر از Scala زبان ‌های دیگری همچون Kotlin و Ceylon نیز وجود داشته اند که سعی کردند یک جاوای بهینه تر باشند ولی در این زبان‌ ها تلاش شده سینتکس تا حد امکان به زبان جاوا نزدیک بماند و فقط منحنی یادگیری این زبان ‌ها نسبت به جاوا کمی بهتر شود ولی اسکالا با این فلسفه طراحی شد که محدودیت ‌های زبان جاوا برطرف شده و توسعه ‌دهندگان قادر باشند با شکستن ساختارهای به کار گرفته شده در جاوا، کدهای کمتر ولی در عین حال بهینه ‌تری پیاده کنند و احتمالا یکی از علت های سختی یادگیری زبان اسکالا نیز همین ساختارشکنی بوده باشد.

به وسیله ی جاوا می‌توان نوع اپلیکیشنی را نوشت ولی در عین حال تعداد خط های کدی که در جاوا برای یک برنامه  مورد استفاده قرار می گیرد قابل ‌مقایسه با تعداد خط های کد در زبان اسکالا نیست ! زبان اسکالا کامپایلری بسیار هوشمند دارد و به همین علت برنامه نویس نیازی ندارد تا بسیاری از بدیهیات را برای کامپایلر تشریح و تفسیر کند و این وظیفه خود کامپایلر است که پیش بینی کند چه چیزی مد نظر دولوپر بوده است .