زبان های برنامه نویسی تحت وب

زبان های برنامه نویسی تحت وب

23 شهریور 1400

اگر شما به دنبال یاد گرفتن طراحی سایت هستید ، باید در ابتدا به دنبال نوع زبان برنامه نویسی آن بروید . زبان های برنامه نویسی تحت وب به دو قسمت تقسیم می شوند :

1.زبان های برنامه نویسی سمت کاربر :

HTML : این زبان ، زبان توصیف ساختار وب است . از این زبان در کنار CSS برای طراحی قالب های وب سایت ها استفاده می گردد . به طوری که ساختار اصلی را HTML تشکیل داده و CSS به آن زیبایی می دهد . دستورالعمل های زبان HTML تگ نام دارند که محتویاتی که در صفحه وب نمایش داده می شوند در داخل تگ ها قرار می گیرند . در واقع این زبان یک زبان برنامه نویسی محسوب نمی شود زیرا یکی از مهم ترین ویژگی های یک زبان برنامه نویسی این است که به آن ورودی داده و خروجی می گیریم ، ولی در HTML چنین چیزی وجود ندارد .

برای آشنایی بیشتر با HTML اینجا کلیک کنید .

CSS : یکی از مهم ترین زبان هایی که در بخش سمت کاربر سایت نقش دارد ، زبان CSS است . این زبان مکمل HTML است که برای ظاهر دادن به HTML استفاده می گردد . نمی توان گفت که یک سایت را تنها باHTML  می توان نوشت زیرا در صورت استفاده نکردن از CSS سایت زیبا نمی شود و در اصطلاح ، سایت رنگ و لعاب ندارد .

Java script : این زبان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان می باشد که استفاده از آن در طراحی سایت ، سایت را بسیار زیبا می کند . از این زبان برای برنامه نویسی سمت سرور هم استفاده می گردد . به کار بردن زبان جاوا اسکریپت در طراحی وب یک مزیت محسوب می شود زیرا سایتی که در آن هم CSS به کار رفته و هم جاوا اسکریپت ، نسبت به سایت های دیگر بسیار زیبا تر می شود . از جاوا اسکریپت برای ایجاد جلوه های متحرک و اسلاید استفاده می شود .

jQuery : این زبان به عنوان یک کتاب خانه برای زبان جوا اسکریپت است . هدف این زبان این است که کار برنامه نویسان را برای استفاده از جاوا اسکریپت آسان تر کند . jQuery با داشتن کد کمتر نسبت به جاوا اسکریپت کارایی بیشتری را نسبت به بقیه کتاب خانه ها برای برنامه نویسان مهیا می کند .

2.زبان های سمت سرور :

PHP : در طراحی بیشتر وب سایت ها از PHP استفاده می گردد . این زبان ، زبانی شیئ گرا است که کاربرد فراوانی هم دارد . همچنین بیشتر سیستم های تولید محتوا مانند وردپرس با این زبان ساخته شده اند . البته PHP معایبی هم دارد که از آن ها می توان به نداشتن امنیت کافی اشاره کرد ، به همین دلیل شرکت های بزرگ برای وب سایت های خود از زبان های دیگر استفاده می کنند .

Java : این زبان برخلاف زبان PHP از امنیت بسیار بالایی برخوردار است ، همچنین استفاده از جاوا در یک وب سایت سبب می شود تا سرعت بالا آمدن آن چند برابر شود . جاوا از زبان C++ الهام گرفته است ولی نسبت به آن از سادگی بیشتری برخوردار است . از این زبان برای طراحی سایت استفاده می گردد ولی بیشتر از آن برای ساخت اپلیکیشن های موبایل استفاده می گردد .

APS.net : این زبان از زبان های پرکاربرد در طراحی وب است . APS.net توسط شرکت ماکروسافت طراحی شده است . یکی از مهم ترین مزیت های این زبان نسبت به زبان های دیگر ، آشنایی بیشتر آن با برنامه ویژوال استودیو است .

Phyton : پایتون کاربرد گسترده ای در وب سایت های بزرگ دارد . از این زبان بیشتر برای ایجاد هوش مصنوعی استفاده می گردد ولی شرکت های بزرگ دنیا هم از آن برای ساخت سایت های خود استفاده می کنند . این زبان ، زبانی ساده می باشد و کاربرد و بازار خوبی در زمینه نرم افزار دارد .